Saturday, April 30, 2016

Kewibawaan Abah dan kasih sayang mak

Kami dilahirkan 8 beradik seibu sebapa. 6 daripadanya sudahpun mendirikan rumah tangga. Alhamdulilah...

Biasalah hidup berkeluarga ramai. Ketika perasaan gembira menjengah, pasti kamilah yang paling bahagia. Namun, adakalanya duka yang hadir tanpa diminta.

Namun begitu, kami tetap merasa kasih sayang Allah dalam kehidupan kami. Allah cukupkan makan pakai kami. Allah beri kami kesihatan yg tidak berbelah bagi. Allah lindungi kami dari kemalangan yang ngeri. Allah panjangkan usia kami. Allah beri keceriaan pada anak2 kami. Agak-agaknya, dari mana datang semua ini?

Ya.. semua yg kami peroleh hingga ke hari ini adalah 'kuasa doa' seorang ibu....

Mak,

Dia bangun di setiap sepertiga malam. Mak bertahajjud mendoakan kebahagian anak2nya dunia akhirat. Mungkin atas asbab itu, walaupun diwaktu pagi kita rajuk pada sisuami, sebelum tengahari, rajuk itu terpujuk sendiri. Atas berkat doa itu juga, rezeki Allah hadir tanpa dipaksa dan dalam pelbagai rupa.

Tapi kita? Usahkan bangun tahajud doa pada Allah kurniakan kebahagian mak dunia akhirat, nak bangun doa untuk diri sendiri pun terasa amat berat.. Allahu Allah....!

Abah,

Dikala hayatnya, dia terlalu sibuk membanting tulang empat kerat menyara anak2. Abah, walau tiada pendidikan tinggi, peribadi dan perwatakannya jauh lebih terkedepan. Prinsip abah mudah, "0" hutang. Dengan kudrat yg ada, abah merantau cari kerja. Membesarkan 16 orang anak2nya. Abah beli motor (pada masa itu harga motor mencecah ke RM7k) tanpa hutang..

Abah, tetap hormat dan menjaga ibunya walaupon dia sering dilupakan semasa kecil oleh keluarganya. Abah sangat pemurah dan rajin bersedekah. Pd orang tua, dan adik beradiknya.

Masih tergambar kegembiraan pada wajah abah ms majlis perkahwinan along.. kenduri paling meriah dan rupa2nya kenduri terakhir kami bersama abah. Abah x pernah berdendam dan menyalahkan orang lain atau takdir..

Anak2 abh ramai,  tp abah x sempat nak merasa duit anak2.. Abah korbankan kehidupannya demi menyara anak2, tetapi tidak dapat merasa 'hasil' dari kerja kerasnya itu..

Syukur mak msh ada, lepas abah pergi meninggalkan kami, mak pula membanting tulang 4 kerat, menyara kami 7 beradik yg masih skolah. Mak yang selama ini adalah surirumah sepenuh masa, bekerja mengambil upah memotong buah kelapa sawit. Bayangkan kudrat seorg wanita yg baru kehilngan suami ketika itu. Kudrat itu jugalah yg membesarkn kami sehingga kehari ini...

Syukur ya Allah, kami masih berpeluang merasa berkat doa seorang ibu.....Allah masih x murka pd dosa2 dan kelalaian kami kerana 'doa seorang ibu'....

Suatu hari nanti, kita pasti akan merindui doa itu... PASTI!

Thursday, May 14, 2015

Sushi Malaysia

Sushi @ Pulut Gulung

Bahan-bahan:

1. Beras short grain (saya guna jenis Sumo mcm gambar di atas). Beras ni ketot-ketot aje tau. Lagi ketot dari beras yang kita biasa makan di Malaysia.

2. Seaweed atau rumpai laut yang dileperkan (alah... macam dalam gambar di atas). Pastikan anda cari yang ada logo halal ya sebab kalau yang semuanya bahasa asing, susah juga sebab tak tau kandungan apa yang ditulis dalam bahasa tu).

3. Minyak bijan

4. Minyak masak (sedikit aje gunanya)

5. Telur 2-3 biji (bergantung berapa banyak anda nak buat kimbap ni)

6. Sebatang lobak merah

7. Sebatang timun

8. Sosej (ayam atau daging, bergantung pada mana yang anda suka)

9. Sedikit garam

10. Bamboo mat atau dalam bahasanya tikar bamboo kecil (boleh le kot ayat ni, hehehee...)

Cara-cara penyediaan (Gambar penyediaan ada di bawah ya. Silalah scroll... :

Masak nasi dalam 3 pot. Cuci beras macam kita selalu masak tu. Selalunya kalau 3 pot beras, airnya mesti 6 pot. Dan selalunya, jika 3 pot beras anda masak, anda akan dapat dalam 6 gulung panjang kimbap tu.

Masa menunggu beras masak, kita goreng telur dadar. Tarukkan secubit garam dalam adunan telur tu. Goreng seperti biasa. Potong memanjang bila sudah masak.

Buang kulit lobak merah dan potong memanjang seperti mana macam telur juga.

Untuk timun pula, potong kedua-dua hujungnya dan potong memanjang seperti lobak tadi cumanya, jangan ambil bahagian tengah timun yang berair. Tak sesuai untuk diletakkan dalam kimbap. Takut cepat basi. Potong memanjang timun tersebut, Jangan nipis sangat tau. At least, sebesar saiz jari kelingking.
Sosej pula, anda potong empat bahagian memanjang. Sama seperti timun dan lobak.

Goreng lobak merah yang dipotong ke dalam kuali yang diletakkan sedikit minyak. Sedikit aje tau. Kemudian angkat dan ketepikan.

Goreng sosej pula dengan minyak yang sedikit. Setelah agak masak, angkat dan ketepikan. Saya sarankan anda lap minyak yang ada pada sosej dan lobak agar ia tidak terlalu berminyak di dalam gulungan kimbap. Untuk kesihatan juga kan...

Setelah nasi masak, dan agak suam-suam, masukkan ke dalam satu mangkuk besar dan titiskan sedikit minyak bijan ke atas beras dan letakkan beberapa cubit garam. Tang ni, ikut citarasa anda. Kiranya suka rasa tawar, kurangkan garam. Tapi kalau nak sedap, suka-suka hatilah bak kata Chef Amar... Gaul nasi, garam dan minyak minyak itu agar mesra.

Ambil papan pemotong atau pinggan besar dan letakkan bamboo mat ke atasnya dan letakkan pula sekeping seaweed ke atasnya. Letakkan sedikit nasi yang telah digaul tadi sedikit demi sedikit di atas seaweed dan benyekkan nasi tersebut. Macam gambar kat bawah ni. Benyek keliling kepingan seaweed tu tapi yang dihujung tu jangan taruk banyak sangat sebab takut bila digulung nanti, nasi terkeluar di hujungnya. Tak cantik sangat dah kimbap tu dan membazirlah kan...

Kemudian, ambil timun dan letakkan ditepi sekali. Ambil sosej, telur dan lobak merah dan letakkan rapat-rapat. Ala-ala macam bertindan.

Bila hendak menggulung, pastikan tangan anda menggulung perlahan-lahan sambil menekan isi kimbap agar tidak terkeluar. Sambil menggulung, tekan sedikit kuat di bamboo mat berisi kimbap tersebut agar seaweed, nasi dan isi kimbap mampat. Gulung pelahan-lahan hingga ke hujung. dan kemudian gelek ke hadapan dan ke belakang bamboo mat berisi kimbap tu.
Setelah selesai menggulung, kimbap anda akan kelihatan panjang.

Untuk memotongnya, potong saiznya sebesar ibu jari. Kalau rasa nak tebal, bolehlah potong ikut suka-suka hati... :)
Dah siap potong semua, bolehlah dihidangkan di atas pinggan panjang atau bulat. Enak dimakan dengan mayonis, sos black pepper...


Wednesday, May 13, 2015

Taman-taman syurga

Assalamualaikum..

Baru2 ini kami digemparkan dgn pemergian rakan sepejabat kehadrat Allah subhanahu wata'ala.. Masih muda orgnya.. Berumur 39 tahun. Hasil medical check-upnya baru2 ini, dikhabarkan dia bebas dari sebarang penyakit..

Firman Allah itu benar.
Memang benar.
Tiada keraguan padanya.
Bukankah mati itu tidak akan dilewatkan walau sesaat dan tidak akan dipercepatkan barang sesaat.

Mudah sekali pemergian sahabat kami ini. Sedang dia kepenatan selepas bersenam (mengayuh basikal). Dia duduk berehat dan mengadu sesak nafas. Dibukanya stoking yg tersarung dikaki. Dan kemudian dia rebah. Semasa rakan2 menemuinya, dia dilaporkan telahpun menghembuskan nafas yg terakhir. Isterinya mengatakan sebelum arwah keluar setelah solat subuh, arwah sempat memandikan, menyiapkan serta membancuh susu anak bongsu mereka.

Allahu...

Bukankah mati itu peringatan yg baik buat kita yang masih hidup?

Bagaimana pengakhiran kita nanti? Pernahkah kita memikirkannya..?

Sudah cukupkah amal ibadat kita untuk dipersembahkan kepada tuhan yg maha agung?

Kita sering membuat persiapan sebelum melakukan sesuatu. Itu normal. Sebelum membuat kek, kita akan pastikan bahan2 dan alatan telah tersedia. Sebelum berjumpa dgn boss, kita akan pastikn segala kerja2 yg diminta olehnya telah sempurna. Sebelum bersolat, kita akan bersedia dgn air wudhuk.

Namun, apakah persediaan dan persiapan kita untuk mati yg bakal menjengah pada bila2 masa?

Apakah kita sudah mengambil kira akan setiap gerak-geri dan perbuatan kita samada masih di atas landasan yg benar atau tidak?

Mati bukan untuk ditakuti. Bahkan ialah yg menjadi jambatan untuk kita mendekatkan diri dgn Allah 'azzawajalla dan menjauhkan diri dari segala larangannya.

Syurga dan Taman-Tamannya

Setiap kita sudah tentu mengimpikan pengakhiran syurga di akhirat nanti. Berada disyurga bersama2 dengan ahli keluarga dan pasangan yg kita cintai adalah matlamat akhir kita. Akan tetapi, layakkah kita memasukinya andai di dunia lagi kita tidak menggemari taman-taman syurga?

Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِذَا مَرَرْتُمْ بِرِيَاضِ الْـجَنَّةِ فَارْتَعُوْا، قَالُوْا: يَا رَسُوْلَ اللهِ مَا رِيَاضُ الْـجَنَّةِ؟ قَالَ: حِلَقُ الذِّكْرِ

"Apabila kalian berjalan melewati taman-taman Surga, perbanyaklah berdzikir". Para Shahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah yang dimaksud taman-taman Surga itu?" Beliau menjawab, "Yaitu halaqah-halaqah dzikir (majlis ilmu)". [Hadits hasan: Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi (no. 3510), Ahmad (III/150) dan lainnya, dari Shahabat Anas bin Malik radhiyallaahu ‘anhu. At-Tirmidzi berkata, "Hadits ini hasan".]

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahala kalian”. (Surat Ali `Imran: 185)

أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكُكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ

“Di mana pun kalian berada, kematian akan mendapatkan kalian, kendatipun kalian berada di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh” (Surat An Nisa': 78)

قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

“Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kalian lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kalian, kemudian kalian akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahukan kepada kalian apa yang telah kalian kerjakan”. (Surat Al Jumu`ah: 8).

Wallahu'alam..

Nota peringatan ini khas ditujukan kepada diri penulis sendiri.

Buat diri penulis, rajin2kanlah diri membaca surat cinta Allah dan selalulah membawa diri ke taman-taman syurga.. Sesungguhnya, mati itu terlalu hampir..

Sunday, December 21, 2014

Cameron Highland Visit 2014

Lamanya xbuat post baru.. walhal 2 bulan baru2 ni xde busy mana pun..

Iyolah...

Ni saje nak share sikit2 cerita masa g "melawat" cameron highland baru2 ni..

Hotel

Bermula dengan pencarian tempat menginap yg murah, best & senang nk cari tempat makan (ini adalah perkara terpenting masa nk cari hotel k)

Saya tanyakan pendapat kawan2 yg pernah sampai ke sana... antara pilihan yg ada ialah copthorne (dulu equitorial) & satu lagi hotel kt tanah rata, xingat nama.. dan kami pilih copthorne! Sekali sarapan k.. harga reasonable!! Tmpt sgt strategik, berdekatan kea farm (tmpat jual sayur2 segar) dan bermacam2 jenis strawberry farm...

Kami sampai kira2 jam 5.30 petang, bertolak dr taiping kira2 jam 3.. perjalanan agak memakan masa dek kerana hujan renyai2 disepanjang jalan dr simpang pulai menuju CH...

Sesampai kt hotel, kami berbaring2an sebentar sebelum keluar semula untuk mkn mlm... selalunya tempat makan pd hari pertama, kami akan terjah mana yg terjumpa saja... xsempat nk blogwalking lagi...

Malam tu kami makan kat brincang. Terjumpa gerai makan melayu tepi jalan yg xde orang pun. Masakan boleh tahan sedap cuma nasik xberapa byk. Rasa mcm incik abg i xcukup kenyang..hehe.. lepas mkn, kami cari baju sejuk untuk incik abg (almaklum, selepas berjaya menurunkan 14kilo dalam masa 2 bulan, dia agak kesejukan sbb dah xde lemak😅😅) sape2 rasa nk kurus boleh tanya en.suhaimi yer...

Agenda Hari Kedua

Pagi2 kami turun sarapan.. lebih kurang 1 jam menikmati makanan yg ada, kami pun bergambar2 disekitar hotel.. kunun2 nk merasa berada di musim sejuk.. berikut dibawah nanti boleh saksikan hasilnya..

Lps penat2 bergambar, kami bergerak ke taman lavender dan meng'etik2' barang sekeping dua gambar..hehe.. seterusnya bergerak ke taman rama2.. dan lepas tu kami cari mkn tghr kat brincang (kira2 3 kilometer dr hotel kami).. disebabkan dekat area hotel kami tu, mcm xnampak je restoran melayu..huhuhu.. jdnye, terpaksa merantau sampai brinchang. Xde la jauh sgt pun..

Dan berkebetulan masa mkn tu ternampak signboard big red strawberry farm.. kikiki...ape lagi, port mkn mmg terbaik dan yg paling penting gulai tempoyak ikan patin dia sodap...kat area situ ade beberapa kedai mkn melayu yg best2 gak la...

Lepas mkn, kami bergerak ke BRSF td dan mengetik2 beberapa keping gambar lagi.. sayur2 kat sini punyerla fresh... rasa mcm nk jd kambing je mkn segar2 kat kebun....hehe... hampir usai bergambar, turun la hujan rahmat dengan lebatnya masa tu, dan kami terkandas agak lama disitu sambil melayan fb...kikiki...

Habis masa lawatan, kami balik ke hotel berehat sampai maghrib... mlm baru kluar semula ibarat sang serigala mencari mangsa.. kami laparrrr!!!! Haa... mlm tu mkn kat pok nik ikan bakar brinchang... bringchang lagi?? As i said earlier, kat cni jer mcm byk restoran melayu k... lepas mkn, jalan2 pasar mlm brinchang jap & kami pulang beradu...

Hari terakhir dah..

Esoknye pulak, misi terakhir mencari ladang teh... alhamdulillah jumpa tea alley dalam perjalanan turun melalui tapah... ketikan gambar berlaku lagi dan kami terus pulang ke rumah bonda melalui jalan tapah yg sangat mencabar..

Gambar

Macam biasa, inilah hasil ketik2an dan sell fish kami kat sana...hehehe..

Monday, October 27, 2014

Zoo Negara visit 2014

Saya dan 3 org kakak2 saya pergi ke zoo bersama suami masing2 dan anak2 mereka.

Sungguh mencabar bila keluar berjalan membawa anak kecil yang sudah pandai berjalan dan sangat seronok ber'eksplorasi' dan seorang lagi anak kecil yang belum pun berusia 1 tahun. Ditambah dengan cuaca panas di awal kemasukan kami ke zoo, diikuti hujan lebat semasa keluar dari nelawat panda.

Seperti biasa, jawatan saya adalah jurukamera dan baby sitter. Anak2 yg xde penjaga, sy kena takeover...hehe...

Saya suka... saya suka..

Hilang

Kami pergi ke zoo pada hari rabu 22 oct 2014. Disebabkan masa tu adalah cuti deepavali, makanya org yg datang ke zoo tersangatlah ramai weh...

Masa animal show, nadhira n papanya g toilet. Pastu boleh dak papanye g balik sensorang...terlupe anak ada kat ladies...ishk2...penangan ramai sgt org kat ctu la tuh...nasib nadhira pandai tunggu papa n tak merayau mencari. Bijak!

Insiden kedua, ahmad lak kene tinggal. Umminya igt ahmad duk ngan abah. Ni betul2 lepas abes show. Ape lagi, kelam kabut abah, ummi fiza n abinya mencari. Alhamdulillah jumpe. Ni lagi sorang bijak! Abah jumpe ahmad jalan slow2 depan toilet tunggu org cari dia.. Alhamdulillah xde sape2 yg betul2 hilang...

Panda

Panda duduk dalam istana khas...diatas bukit dihujung zoo...tapi agak mengecawakan sebab masa kami pegi, dua2 ekor tgh tido or maybe buat2 tido! Hahah...sebab yg sekor tu siap tutup mata masa prg masuk nk tgk dia...layanan 1st class panda 2 ekor nie..kami xdibenarkan buat bising, xdibenarkan handphone berbunyi. Xleh pakai flash masa amik gambar panda. Wow! Spesel sungguh...

Oklah...

Biar gambar menceritakan segalanya...

Btw, terima kasih angah kerana sponsor!!!

Len kali sponsor lagi!