Thursday, April 13, 2017

28 weeks

Alhamdulillah...
Alhamdulillah...
Alhamdulillah...

Genap 28 minggu, genap 7 bulan dah adik... mama is xsabar nk tggu scan hari isnin... mama juga xsabar nk tggu adik keluar...

Adik tlg mama yer....
Adik mesti kuat...
Adik tlg mama naikkan uri..
Kita bekerjasama!!!

Hari2 mama doa uri mama naik.. dah genap 11hari mama kat wad.. nak kata mama bosan, xder la bosan sgt.. cuma mama rindu rumah...mama rindu nk jalan2 dgn abah... dan mama rindu abah...

Tapi, apapun takdir Allah, mama redha dik. Harapan mama, adik lahir dalam keadaan sihat dan sempurna...

Amiin...

Thursday, April 6, 2017

Berkampung di wad...

Mama ditahan di wad pada 03/04/2017...disbbkan oleh anterpartum haemorrhage secondary to low lying placenta for observation. Makanya, mama akan berkampung disini sehingga tarikh scan berikutnya iaitu pada 17/04/17. Doctr ckp, kalau uri mama naik, mama akan dibenarkn balik...yeay! Adik tlg mama yer... Muah ciked....

Last mama warded masa mama berumur 13tahun...hampir 20tahun yang lalu...disebabkan masalah gastrik. Masa tu mama kene tahan selama sehari jer... xsempat pun nk merasa terkurung di wad...

Hari ini 07/04/17.. hampir 5hari mama di wad... macam2 kes mama tgk kat cni, dan kebanyakannye keguguran... ada yg 8 minggu dah gugur, ada yg 14 minggu gugur... ada juga yg dah 7 bulan mengandung, tp Allah dah ambil nyawa baby dalam kandungan ibunya, Allahu... semoga bayi itu berbahagia di syurga kan dik...

Ada satu kes tu, jiran sblh katil mama, kandungan meninggal dlm perut ketika berusia 3 bulan. Doktor masuk ubat 2 kali utk keluarkan fetus. Masa kami sdg menikmati hidangan tengahari, tiba2 jiran katil mama menjerit. Katanya darah kuar byk. Mama hanya dpt membantu menekan loceng merah dikatil beliau...bila nurse sampai dan tlg cuci jiran mama tuh, masa yg sama fetus baby keluar...huhuhu... tergendala selera mama... seram sejuk seriau perasaan mama... mana taknya, walaupun mama xsaksikan kejadian, tp mama mendengar perbualan jiran mama dan nurse...hhuhhhu..

Pasti ada hikmah!!

Mama tersangat bersyukur adik masih sihat dan mama sgt bahagia bila adik bergerak dan menendang... mama doakan adik selamat sehingga saat kelahiran adik nanti... adik doa sama2 dgn mama yer.. kita hanya mampu berdoa, Allah yg menentukan segalanya, dik...

Jiran2 mama kat hospital ni silih berganti syg... ada yg kene tahan sehari, ada yg dua hari... ada juga yg kene tahan berminggu2 macam mama...

Mama xsanggup duk spital 3 bulan, dik... namun andai ini yg terbaik buat mama dan adik, mama redha... Allah nk bg mama masa yg byk utk mama berzikir dan beribadat padaNya... InsyaAllah, pasti ada hikmah!

Tuesday, April 4, 2017

My pregnancy journey (26 weeks)

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..

Usia kandungan mama kini di penghujung trimester kedua... lagi 2 minggu kandungan akan masuk ke trimester terakhir. Ofkos mama is xsabar dan terlalu teruja! Namun sebolehnya mama kawal keterujaan dgn sentiasa mendoakan 'adik' membesar dgn sihat dan bersalin dgn selamat. Itulah doa keramat mama hari2 sayang...

Minggu lepas (25 weeks) ada baby fair pulak kat mid valley. Mama siap amik cuti utk merasai suasana di baby fair. MasyaAllah umatnyer terlalu ramai sehingga sesak utk melalui ketiga2 hall. Walaupun sesak 'jeng kreng', mama dan abah berjaya juga membeli beberapa keperluan selepas kelahiranmu nanti duhai anak...

Minggu ke 25 ni mama agak aktif. Konon2nye mama nk berlatih berjalan agar proses kelahiran adik mudah. Mama terlupa yg doctr ada menasihati mama supaya mengurangkan perjalanan yg jauh dan kurangkan kerja2 lasak. Ini kerana, uri mama berada di bawah... khuwatir berlaku pendarahan yg banyak dimana ianya akan membahayakan nyawa baby mama dan mama... namun semuanya mama rasakan normal, disamping tawakkal mama yg tinggi kpd Allah, mama yakin Alah akan pelihara adik dan mama baik2...

Allah maha baik sayang...pada minggu ke 26, hari ke 3, ketika mama sedang menikmati juadah makan mlm di kedai meq nor, mama sakit perut yg teramat. Mama igtkan perut mama memulas sbb cerit birit yg mama alami 3hari yg lalu. Jadi, tanpa mengesyaki apa2 yg pelik, mam terus ke tandas kedai (hanya tandas cangkung yg ada) dan menyelesaikan hajat mama disana. Usai kesemuanya, mama bangkit semula ke meja mkn td dan menyambung makan semula walaupun kurang berselera. Masa ni mama dah merasakan ada bendalir keluar dr pintu keluar adik nanti. Tp mama cuma menganggap ianya keputihan biasa, tapi keluar dlm kuantiti yang banyak.

Ternyata jangkaan mama meleset jauh sayang. Bukan keputihan yg mengalir keluar, tapi darah! Ya darah!! Berderau darah mama bila melihat darah yg byk, dan secara automatis air mata mama mengalir laju. Saat ini mama merasakan pergerakan adik yg kuat... mama tidak pasti samada adik sakit didalam atau adik aktif macam biasa (adik mmg sgt aktif dlm perut mama sejak 20minggu).

Terus mama ajak abah ke hospital. Masa tu jarum jam menghampiri 10.30 malam. Hospital Tuanku Jaafar, Seremban yg abah kata tidak jauh mana terasa jauh amat. Perjalanan ke hospital memakan masa 15 minit. Terpancar kerisauan dia wajah abahmu sayang.. dan mama... air mata mama seolah2 tidak dpt dibendung. Kami terus ke dewan bersalin HTJ dan mama diberi rawatan kecemasan oleh nurse2 terlatih disana. Nurse terus check mama punya tekanan darah, dan sejurus slps itu, nurse check degupan jantung adik. Alhamdulillah semuanya kedengaran normal. Namun masih tidak dpt menghilangkan kerisauan mama.

Selepas itu doctr scan adik, nk tahu punca pendarahan dan doktr amik sample 'skurtum' xpasti mama akan ejaannya. Masa scan ni alhamdulillah mama semakin lega. Doctr bg penerangan dan doctr sahkan darah itu datang dr uri mama yg terkebawah pada tahap 3... Jam 1.30 pagi (slps 3 jam menunggu di bilik menunggu) mama dibawa ke wad menaiki kerusi roda... Mama akan ditahan selama 2 minggu utk memudahkan doctr dan nurse memantau kesihatan adik dan mama...

Adik kene kuat ya! Adik bantu mama utk kuat juga ya sayang... Mama dah tggu adik selama 6 tahun dik... mama xsanggup kehilangan adik.. kita sama2 doa ya dik semoga semuanya selamat dan dipermudahkan Allah... mama xkesah andai terpaksa berkampung di wad sehingga kelahiran adik... mama cuma mampu berdoa dan merintih kepadanya agar adik lahir dlm keadaan sihat dan selamat...

Ya Allah... sesungguhnya dugaan ini tidaklah sebesar mana. Aku pasti ramai lg diluar sana yg Engkau uji dgn ujian dan dugaan yg Maha hebat. Namun ya Allah, aku hanya mampu merintih dan berdoa kpdMu Zat Yang Agung, peliharalah kandungan ini sehingga saat kelahirannya... Semoga bayi didalam kandunganku ini, lahir keduniamu dlm keadaan yg selamat dan membesar menjadi pejuang dan pendokong agamaMu Allah....

Perkenankanlah permintaan hambaMu yg hina ini Ya Allah... Perkenankanlah..................

Monday, March 27, 2017

My pregnancy journey...

Assalamualaikum..

27/03/2017, genap usia kandungan mencecah 25 minggu 4hari.. segunung kesyukuran ku rafakkn kepada Sang Pencipta diatas kurniaan yg maha besar ini.... setelah hampir 6 tahun menanti, akhirnya Allah akhiri penantian yg panjang ini dgn kurniaanya yang tidak terhingga. Masih kuigt ketika aku menjalani ujian upt slps sebulan kami rehat dari ubat2an hospital, dan selepas 2 kali iui kami gagal, terasa bagai bermimpi.. Benarlah kata2 Allah, tiada yg mustahil bagiNya..

Alhamdulillah...thumma Alhamdulillah..

Ketika di trimester pertama, Alhamdulillah morning sickness tersangat kurang...cuma terkadang sakit kepala menjelma dan ada kala (jarang sekali) muntah2... tidak sah la kalau tiada muntah2 kan... namun di fasa ini, aku dan suami sentiasa berhati2 dalam setiap gerak geri seharian... ramai yg berpesan "jaga kandunga baik2".. Walaupn telah cuba melakukan yg terbaik spt menjaga makan dan pergerakan, jauh disudut hati kerisauan masih ada... almaklumlah first timer!! Pada trimester ini juga kurangnya perubahan pada bentuk tubuh mama, nk merasa pergerakan baby, jauh sekali! Jadinya, hanya doa yg mampu kupanjatkan semoga kehamilan ini diberkati dan dilindungi Allah seadanya...

Kini, ketika kandungan sudahpun mencecah usia 6 bulan, kepada Allah jua kami panjatkan kesyukuran... Semoga bayi ini terus membesar dgn sihat dan sempurna sehingga saat kelahirannya nanti...

Tarikh jangkaan kelahirannya begitu hampir dengan tarikh kelahiranku. Semoga Allah pelihara kandungan ini sehingga ke minggu 39.. Semoga bayi ini lahir secara normal dan semoga proses kelahirannya dipermudahkan Allah...

Amiin...Amiin...Ya Rabbal Alamiin...

P/s: nanti mama update lagi apa yg boleh diupdate..Insya Allah....

Saturday, April 30, 2016

Kewibawaan Abah dan kasih sayang mak

Kami dilahirkan 8 beradik seibu sebapa. 6 daripadanya sudahpun mendirikan rumah tangga. Alhamdulilah...

Biasalah hidup berkeluarga ramai. Ketika perasaan gembira menjengah, pasti kamilah yang paling bahagia. Namun, adakalanya duka yang hadir tanpa diminta.

Namun begitu, kami tetap merasa kasih sayang Allah dalam kehidupan kami. Allah cukupkan makan pakai kami. Allah beri kami kesihatan yg tidak berbelah bagi. Allah lindungi kami dari kemalangan yang ngeri. Allah panjangkan usia kami. Allah beri keceriaan pada anak2 kami. Agak-agaknya, dari mana datang semua ini?

Ya.. semua yg kami peroleh hingga ke hari ini adalah 'kuasa doa' seorang ibu....

Mak,

Dia bangun di setiap sepertiga malam. Mak bertahajjud mendoakan kebahagian anak2nya dunia akhirat. Mungkin atas asbab itu, walaupun diwaktu pagi kita rajuk pada sisuami, sebelum tengahari, rajuk itu terpujuk sendiri. Atas berkat doa itu juga, rezeki Allah hadir tanpa dipaksa dan dalam pelbagai rupa.

Tapi kita? Usahkan bangun tahajud doa pada Allah kurniakan kebahagian mak dunia akhirat, nak bangun doa untuk diri sendiri pun terasa amat berat.. Allahu Allah....!

Abah,

Dikala hayatnya, dia terlalu sibuk membanting tulang empat kerat menyara anak2. Abah, walau tiada pendidikan tinggi, peribadi dan perwatakannya jauh lebih terkedepan. Prinsip abah mudah, "0" hutang. Dengan kudrat yg ada, abah merantau cari kerja. Membesarkan 16 orang anak2nya. Abah beli motor (pada masa itu harga motor mencecah ke RM7k) tanpa hutang..

Abah, tetap hormat dan menjaga ibunya walaupon dia sering dilupakan semasa kecil oleh keluarganya. Abah sangat pemurah dan rajin bersedekah. Pd orang tua, dan adik beradiknya.

Masih tergambar kegembiraan pada wajah abah ms majlis perkahwinan along.. kenduri paling meriah dan rupa2nya kenduri terakhir kami bersama abah. Abah x pernah berdendam dan menyalahkan orang lain atau takdir..

Anak2 abh ramai,  tp abah x sempat nak merasa duit anak2.. Abah korbankan kehidupannya demi menyara anak2, tetapi tidak dapat merasa 'hasil' dari kerja kerasnya itu..

Syukur mak msh ada, lepas abah pergi meninggalkan kami, mak pula membanting tulang 4 kerat, menyara kami 7 beradik yg masih skolah. Mak yang selama ini adalah surirumah sepenuh masa, bekerja mengambil upah memotong buah kelapa sawit. Bayangkan kudrat seorg wanita yg baru kehilngan suami ketika itu. Kudrat itu jugalah yg membesarkn kami sehingga kehari ini...

Syukur ya Allah, kami masih berpeluang merasa berkat doa seorang ibu.....Allah masih x murka pd dosa2 dan kelalaian kami kerana 'doa seorang ibu'....

Suatu hari nanti, kita pasti akan merindui doa itu... PASTI!

Thursday, May 14, 2015

Sushi Malaysia

Sushi @ Pulut Gulung

Bahan-bahan:

1. Beras short grain (saya guna jenis Sumo mcm gambar di atas). Beras ni ketot-ketot aje tau. Lagi ketot dari beras yang kita biasa makan di Malaysia.

2. Seaweed atau rumpai laut yang dileperkan (alah... macam dalam gambar di atas). Pastikan anda cari yang ada logo halal ya sebab kalau yang semuanya bahasa asing, susah juga sebab tak tau kandungan apa yang ditulis dalam bahasa tu).

3. Minyak bijan

4. Minyak masak (sedikit aje gunanya)

5. Telur 2-3 biji (bergantung berapa banyak anda nak buat kimbap ni)

6. Sebatang lobak merah

7. Sebatang timun

8. Sosej (ayam atau daging, bergantung pada mana yang anda suka)

9. Sedikit garam

10. Bamboo mat atau dalam bahasanya tikar bamboo kecil (boleh le kot ayat ni, hehehee...)

Cara-cara penyediaan (Gambar penyediaan ada di bawah ya. Silalah scroll... :

Masak nasi dalam 3 pot. Cuci beras macam kita selalu masak tu. Selalunya kalau 3 pot beras, airnya mesti 6 pot. Dan selalunya, jika 3 pot beras anda masak, anda akan dapat dalam 6 gulung panjang kimbap tu.

Masa menunggu beras masak, kita goreng telur dadar. Tarukkan secubit garam dalam adunan telur tu. Goreng seperti biasa. Potong memanjang bila sudah masak.

Buang kulit lobak merah dan potong memanjang seperti mana macam telur juga.

Untuk timun pula, potong kedua-dua hujungnya dan potong memanjang seperti lobak tadi cumanya, jangan ambil bahagian tengah timun yang berair. Tak sesuai untuk diletakkan dalam kimbap. Takut cepat basi. Potong memanjang timun tersebut, Jangan nipis sangat tau. At least, sebesar saiz jari kelingking.
Sosej pula, anda potong empat bahagian memanjang. Sama seperti timun dan lobak.

Goreng lobak merah yang dipotong ke dalam kuali yang diletakkan sedikit minyak. Sedikit aje tau. Kemudian angkat dan ketepikan.

Goreng sosej pula dengan minyak yang sedikit. Setelah agak masak, angkat dan ketepikan. Saya sarankan anda lap minyak yang ada pada sosej dan lobak agar ia tidak terlalu berminyak di dalam gulungan kimbap. Untuk kesihatan juga kan...

Setelah nasi masak, dan agak suam-suam, masukkan ke dalam satu mangkuk besar dan titiskan sedikit minyak bijan ke atas beras dan letakkan beberapa cubit garam. Tang ni, ikut citarasa anda. Kiranya suka rasa tawar, kurangkan garam. Tapi kalau nak sedap, suka-suka hatilah bak kata Chef Amar... Gaul nasi, garam dan minyak minyak itu agar mesra.

Ambil papan pemotong atau pinggan besar dan letakkan bamboo mat ke atasnya dan letakkan pula sekeping seaweed ke atasnya. Letakkan sedikit nasi yang telah digaul tadi sedikit demi sedikit di atas seaweed dan benyekkan nasi tersebut. Macam gambar kat bawah ni. Benyek keliling kepingan seaweed tu tapi yang dihujung tu jangan taruk banyak sangat sebab takut bila digulung nanti, nasi terkeluar di hujungnya. Tak cantik sangat dah kimbap tu dan membazirlah kan...

Kemudian, ambil timun dan letakkan ditepi sekali. Ambil sosej, telur dan lobak merah dan letakkan rapat-rapat. Ala-ala macam bertindan.

Bila hendak menggulung, pastikan tangan anda menggulung perlahan-lahan sambil menekan isi kimbap agar tidak terkeluar. Sambil menggulung, tekan sedikit kuat di bamboo mat berisi kimbap tersebut agar seaweed, nasi dan isi kimbap mampat. Gulung pelahan-lahan hingga ke hujung. dan kemudian gelek ke hadapan dan ke belakang bamboo mat berisi kimbap tu.
Setelah selesai menggulung, kimbap anda akan kelihatan panjang.

Untuk memotongnya, potong saiznya sebesar ibu jari. Kalau rasa nak tebal, bolehlah potong ikut suka-suka hati... :)
Dah siap potong semua, bolehlah dihidangkan di atas pinggan panjang atau bulat. Enak dimakan dengan mayonis, sos black pepper...


Wednesday, May 13, 2015

Taman-taman syurga

Assalamualaikum..

Baru2 ini kami digemparkan dgn pemergian rakan sepejabat kehadrat Allah subhanahu wata'ala.. Masih muda orgnya.. Berumur 39 tahun. Hasil medical check-upnya baru2 ini, dikhabarkan dia bebas dari sebarang penyakit..

Firman Allah itu benar.
Memang benar.
Tiada keraguan padanya.
Bukankah mati itu tidak akan dilewatkan walau sesaat dan tidak akan dipercepatkan barang sesaat.

Mudah sekali pemergian sahabat kami ini. Sedang dia kepenatan selepas bersenam (mengayuh basikal). Dia duduk berehat dan mengadu sesak nafas. Dibukanya stoking yg tersarung dikaki. Dan kemudian dia rebah. Semasa rakan2 menemuinya, dia dilaporkan telahpun menghembuskan nafas yg terakhir. Isterinya mengatakan sebelum arwah keluar setelah solat subuh, arwah sempat memandikan, menyiapkan serta membancuh susu anak bongsu mereka.

Allahu...

Bukankah mati itu peringatan yg baik buat kita yang masih hidup?

Bagaimana pengakhiran kita nanti? Pernahkah kita memikirkannya..?

Sudah cukupkah amal ibadat kita untuk dipersembahkan kepada tuhan yg maha agung?

Kita sering membuat persiapan sebelum melakukan sesuatu. Itu normal. Sebelum membuat kek, kita akan pastikan bahan2 dan alatan telah tersedia. Sebelum berjumpa dgn boss, kita akan pastikn segala kerja2 yg diminta olehnya telah sempurna. Sebelum bersolat, kita akan bersedia dgn air wudhuk.

Namun, apakah persediaan dan persiapan kita untuk mati yg bakal menjengah pada bila2 masa?

Apakah kita sudah mengambil kira akan setiap gerak-geri dan perbuatan kita samada masih di atas landasan yg benar atau tidak?

Mati bukan untuk ditakuti. Bahkan ialah yg menjadi jambatan untuk kita mendekatkan diri dgn Allah 'azzawajalla dan menjauhkan diri dari segala larangannya.

Syurga dan Taman-Tamannya

Setiap kita sudah tentu mengimpikan pengakhiran syurga di akhirat nanti. Berada disyurga bersama2 dengan ahli keluarga dan pasangan yg kita cintai adalah matlamat akhir kita. Akan tetapi, layakkah kita memasukinya andai di dunia lagi kita tidak menggemari taman-taman syurga?

Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِذَا مَرَرْتُمْ بِرِيَاضِ الْـجَنَّةِ فَارْتَعُوْا، قَالُوْا: يَا رَسُوْلَ اللهِ مَا رِيَاضُ الْـجَنَّةِ؟ قَالَ: حِلَقُ الذِّكْرِ

"Apabila kalian berjalan melewati taman-taman Surga, perbanyaklah berdzikir". Para Shahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah yang dimaksud taman-taman Surga itu?" Beliau menjawab, "Yaitu halaqah-halaqah dzikir (majlis ilmu)". [Hadits hasan: Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi (no. 3510), Ahmad (III/150) dan lainnya, dari Shahabat Anas bin Malik radhiyallaahu ‘anhu. At-Tirmidzi berkata, "Hadits ini hasan".]

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahala kalian”. (Surat Ali `Imran: 185)

أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكُكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ

“Di mana pun kalian berada, kematian akan mendapatkan kalian, kendatipun kalian berada di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh” (Surat An Nisa': 78)

قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

“Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kalian lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kalian, kemudian kalian akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahukan kepada kalian apa yang telah kalian kerjakan”. (Surat Al Jumu`ah: 8).

Wallahu'alam..

Nota peringatan ini khas ditujukan kepada diri penulis sendiri.

Buat diri penulis, rajin2kanlah diri membaca surat cinta Allah dan selalulah membawa diri ke taman-taman syurga.. Sesungguhnya, mati itu terlalu hampir..