Friday, August 20, 2010

MaCaM-MaCaM KaReNaH RamaDhaN..


Kisah 1:

Seorang tok Imam sedang mengaji di Masjid Kampung di ibu kota..

Tiba-tiba masjid tersebut didatangi oleh seorang hamba Allah yang 'berada' bersama kereta Mercedesnya.. Pon pon...pon pon.. Hon dibunyikan oleh pemuda tadi. Tok Imam ni pun berhenti mengaji dan pergi ke belakang melihat siapakah gerangan yg menjadi tetamunya petang ini. Sesampai di kereta, boot kereta dibuka dan tok imam terus la melihat apa yg ada di dalamnya.. Ada pisang untuk juadah berbuka..

Lalu tok imam pergi kehadapan dan berjumpa dengan hamba Allah yg baik hati itu. Terkejut tok imam bila melihat hamba Allah tu pakai seluar pendek je!Tok imam pun tak jadi ambil pisang tu. Dia tutup boot kereta lalu berkata, "Hang pi juai pisang ni, pastu hang pi beli seluaq panjang buat pakai..Sedekah ni sunat, tutup aurat tu wajib!"

ishk3...haru!

Moral: Dahulukan yang wajib, baru ditambah yg sunat..mmg, bagi mkn org berbuka, kita dapat pahala sama byk dgn org berbuka tanpa mengurangkan sedikitpun pahala mereka.. Tetapi, alangkah molek sekiranya kita juga berpuasa! dan menjaga batas2 aurat kita..

Kisah 2:

Suatu petang di Bazaar Ramadhan di bandaraya Ipoh..

Saya, adik2 dan emak pergi ke Ipoh untuk mencari sesuatu.. Apabila petang, kami dijemput untuk berbuka di rumah sepupu saya di Ipoh.. Bincang punya bincang, kami setuju untuk berbuka di sana. Sebelum ke rumah sepupu, kami singgah di bazar ramadhan berdekatan Stadium Ipoh. Selesai memarkir kereta, emak dan adik2 pun keluar mencari beberapa kuih sebagai juadah berbuka. Saya hanya menunggu dikereta kerana sudah kepenatan berjalan.. Sambil menunggu, saya menelaah buku Transformasi Ramadhan yang dibawa..

Alangkah terkejutnya saya, bila terlihat ada penggerai yg dengan slumber nya mkn kat dlm van di tepi jalan. Lelaki dewasa pulak tu! Alahuakbar.. Malang sungguh saya kerana tiada menyimpan no. telefon JAIP ketika itu.. Dan sekiranya ada sekalipun, mungkin pejabatnya sudah tutup.. Kepada warga Ipoh yang membaca cerita ini, lakukanlah sesuatu! Boikot penggerai itu! Jangan sampai kita dikira bersubahat kerana membeli di kedainya..Kalau bukan kita yang bertindak, siapa lagi kan? Biar dia rugi kat dunia lagi.

Moral: Org perempuan yg takleh puasa pun takdak la sanggup mkn secara terbuka! Kalau Upin dan Ipin tahu nie, mesti depa kata, "Geeeram, geram, geram....elok sunatkan lagi sekali aje atok dan pakcik tuu..!"


Kisah 3:

Tazkirah selepas rakaat keempat terawih.

Kali kedua saya pi terawih di surau yg ada tazkirah pada rakaat keempat. Kagum dengan semangat ahli qariah yang berebut memenuhkan surau untuk merebut pahala di bulan ini! Sehingga ada sahabat saya yang terpaksa mencari surau lain untuk berterawih.. Saya suka cara surau ni buat tazkirah. Bagi saya, ada dua kelebihan bila kita buat tazkirah selepas rakaat keempat:

Pertama: Mustami'iin (pendengar) yang ramai..

Kedua: Sesuai dengan konsep terawih yg bermaksud berehat-rehat. Tak perlu terkejar-kejar..buat 8 rakaat dah cukup, tapi ada pengisian. Cuma, ustaz yg dipilih tu mesti lah yg bersesuaian.. Iyalah, saat kemuncak mengantuk kan masa tu...

Kisah 4:

Saya seronok tengok keadaan surau2 yg dipenuhi manusia dalam sepanjang perjalanan pulang ke kotaraya pada malam isnin yang lalu. Namun jauh di dalam hati saya tertanya-tanya, adakah keadaan yg sama berlaku pada mlm2 lain di sebelas bulan berikutnya?

Kekuatan umat islam dapat diukur pada ramainya yg solat subuh secara berjemaah..

Saya ingin menyeru (bagi pihak kerajaan), ayuh kita meramaikan umat! huhh.. (ada kaitan ker?)
Tapi, kalau ramai umat tak berkualiti pun, susah juge kan?

Kita hakikatnya belum kuat..

owh..Malaysiaku...

2 comments:

sarahfazalul said...

ija, apakah yang dimaksudkan dengan 'meramaikan umat'? adekah ______? (isi tempat kosong tidak lebih 2 patah perkataan) =p

moga this is our best Ramadhan ever insha-Allah (^^,)

Shahira Elani Mat Daud said...

oit ieja..
aku nak menyahut seruan ko la ni nk 'meramaikan umat Islam' tuh..ehhehe