Monday, August 25, 2008

Remaja dan Al-Quran

24 Ogos, Teluk Intan. Ketika diriku masih lagi berada di kampung.. Tertarik dengan perbincangan di kaca televisyen. Seorang pengacara baru Al-Hidayah sedang berbicara dengan seorang Pakar Motivasi (kurang pasti akan namanya). Namun topik perbincangannya amat menarik perhatianku..
Kala mana negara dilanda dengan keadaan remaja dan anak muda yang boleh dikatakan agak parah, ustaz tersebut (merujuk pakar motivasi tadi) memberikan huraian yang bagi ana cukup mantap. Segala masalah yang berlaku, disandarkan kepada Al-Quran dan sirah nabi 100%..Salah satu huraian yang cukup terkesa dalam diri ana ialah soalan berikut:
Pengacara: "Bagaimana DR. menghadapi kerenah remaja dalam kem2 motivasi DR?"
Ustaz: "Sebenarnya, tipu untuk saya katakan tiada cabaran dalam memotivasikan anak2 muda ini. Apa yang ingin saya ketengahkan cuma satu, iaitu perkara disebalik masalah tersebut, yang mana kita sedia maklum dalang disebalik masalah2 ini adalah iblis. Sedangkan Allah telah nyatakan dalam Al-Quran bahawa kamu tidak akan mampu menghalang iblis daripada melakukan pekerjaannya, sebaliknya kamu perlulah mengharapkan pertolongan Ku untuk menghalang iblis2 itu"
MasyaAllah!! Perkara yang kadang-kadang kita terlepas pandang, walhal sangat2 mustajab dan berkesan barangkali.. Apa yang ana nak kongsikan kat sini ialah sejauh mana kebergantungan kita pada Allah dalam nak mendidik @ mentarbiyyah anak2 remaja? Ramai di kalangan kita yang hanya lebih menumpukan kepada tentatif program, LDK, games dalam kem2 tarbiyyah adik2. Memang tidak dinafikan, untuk merialisasikan matlamat program kita memrlukan usaha yang lebih..Brapa ramai diantara kita yang mahukan program yang 'gah' berbanding program yang low profile?? Brapa ramai diantara kita yang mahukan program2 glamour berbanding program2 asas?? Bengkel kesempurnaan solat?? Bengkel Pengurusan Jenazah??
Tepuk dada, tanyalah iman..Banyak lagi pengisian yang dibuat oleh ustaz tu sebenarnya, tapi ana tak sempat nak kongsikan kesemuanya hari ni..Berbagai dalil yang telah dikemukakan oleh ustaz tersebut dalam sesi yg cukup ringkas tu, tapi malang sekali, ana tak sempat salin walau satu sekalipun..uhu..
'Ala kulli hal, semoga berjumpa lagi..

No comments: