Thursday, November 27, 2008

~Al-Hadith : Yang tengah-tengah~

Hadis Nukman bin Basyir r.a katanya:

Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, sambil Nukman memegang kedua belah telinganya:

Sesungguhnya perkara halal itu jelas dan perkara haram itu pun jelas. Manakala di antara kedua-duanya terdapat perkara-perkara syubhat yang tidak diketahui oleh orang ramai.

Oleh itu, sesiapa menjaga diri dari perkara syubhat, dia telah bebas (dari kecaman) untuk agamanya dan kehormatannya dan sesiapa yang terjerumus ke dalam syubhat, bererti dia telah terjerumus ke dalam perkara haram, seperti penggembala yang menggembala di sekitar kawasan larangan, maka kemungkinan besar binatangnya akan memasuki kawasan tersebut.

Ingatlah! Sesungguhnya setiap penguasa (kerajaan), memiliki daerah terlarang. Ingatlah! Sesungguhnya daerah yang terlarang milik Allah adalah apa saja yang diharamkan-Nya. Ingatlah!

Sesungguhnya di dalam tubuh manusia itu ada segumpal daging, apabila ia baik maka baiklah seluruh tubuhnya dan jikalau ia rosak, maka rosaklah seluruh tubuhnya, tidak lain dan tidak bukan itulah yang dikatakan hati.

(Riwayat Muslim)

2 comments:

Za's said...

Hadith berkisat betapa peripentingnya menjauhkan diri dari perkara-perkara syubhat..

Kata ustaz shamshuri, "salah satu cara kita nak tahu sesuatu benda itu samada syubhat atau tidak bilamana kita berkehendakkan kepadanya, hati kita ada rasa tak sedap".

Dalam erti kata lain, bila ada timbul perasaan ragu2 dalam nak membeli/mengambil/membuat sesuatu perkara, maka perkara tersebut adalah perkara syubhat..

ghimau said...

Halal itu jelas, Haram itu jelas, antara keduanya itulah maqam syaitan, kerjanya was wasil khannas.