Tuesday, August 4, 2009

Al-Hadith: Cara Nabi Memberi Perhatian




Daripada Abu Rifa'ah iaitu Tamim bin Usaid r.a., katanya:

"Saya sampai kepada Nabi s.a.w. dan waktu itu beliau sedang berkhutbah, lalu saya berkata: "Ya Rasulullah, ada seorang yang gharib ( asing yakni bukan penduduk negeri itu ) datang untuk menanyakan agamanya yang ia tidak mengerti apakah agamanya itu."

Rasulullah s.a.w. lalu menghadap kepada saya dan meninggalkan khutbahnya, sehingga sampailah ke tempat saya. Beliau s.a.w. diberi sebuah kursi kemudian duduk di situ dan mulailah mengajarkan dari apa-apa yang diajarkan oleh Allah kepadanya. Selanjutnya beliau mendatangi tempat khutbahnya lalu menyempurnakan khutbahnya itu."

(Riwayat Muslim)

Benarlah sabda nabi ; "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq yang mulia"

Mulianya akhlaq nabi. Jika dibandingkan dengan kita? Jauh panggang dari api. erm..tapi panggan dan api mungkin tidak cukup jauh.

Mmm..perbandingan akhlaq nabi dan akhlaq kita ibarat langit dengan bumi..ha, yg ini baru sesuai..

Sahabatku yang bergelar pendidik; adakah anda mengamalkan akhlaq nabi ini?

Sahabat2ku yang bergelar ibu bapa; adakah kita memuliakan persoalan2 yang ditanya oleh anak2 kita sebagaimana Rasulullah memuliakan sipenyoalnya?

Sahabat2ku yg bergelar lawyer/doctor/engineer/officer adakah kalian memuliakan org bawahan kalian sebagaimana Rasulullah memuliakan para pengikutnya?

Tepuk dada, tanyalah iman masing-masing. Apapun, semoga kita semua dikurniakan kesabaran sebagaimana sabarnya nabi Daud a.s..

Orang yang menghormati org lain akan dihormati! Tak percaya? cubalah..:)

Siiru 'ala barokatillah~

No comments: