Thursday, October 1, 2009

Secukup rasa~


"Gunalah Maggi cukup rasa, sedap sehingga menjilat jari.."

AMARAN: Jangan tukar siaran. Anda sedang berada di siaran yang betul. Gambar ini hanyalah hiasan sahaje..hehe


Demikianlah kata2 sebuah iklan yang acap kali muncul di kaca televisyen. Entahkan benar entahkan tidak. Tidak pernah pula saya mencubanya.

Erm..apa yg hendak saya perkatakan di sini, bukanlah perihal maggi. Untuk mempromosikannya, hmm..jauh sekali. Apa yg ingin sy tulis ialah berkaitan gurau senda & gelak ketawa.

Manusia berbeza..

Setiap manusia Allah jadikan berbeza-beza. Ada orang murah senyuman(ni kategori sengih bukan senyum). Namun ada juga manusia yang hobinya masam mencuka. Ada orang tabiatnya suka memberi salam, namun ada juga sebaliknya. (sampai kdg2 ikut jalan lain supaya tidak terserempak dengan sifulan/ah bin/bt sifulan). Selain itu, terdapat juga org yang suka bergelak ketawa..(macam saya). Kalau boleh, nak ceria je. tak nk sedih2..tak mau stress2..

Lazimnya, org akan bergelak ketawa bila dirinya rasa terhibur @ gembira @ senang hati. (tapi ada jugak kot orang yg ketawa ketika bersedih)ya ka? Ada sesetengah golongan pulak (termasuk saya) yang hanya memilih/mendengar ceramah agama bilamana sipenceramah tersebut diketahui akan sifat kelakarnya ketika menyampaikan ceramah (tp ikut keadaan jugak la). Kadang2 bukan isi ceramah yg dihayati, tp isi bahan ketawa yg di amati. Namun tidak dinafikan, seorang penceramah yg baik, dia bijak menyeimbangkan bahan ceramahnya dengan bahan jenaka (supaya ceramah tak lesu..eceh)

Tapi, kita sepatutnya kena hati2. Bak kata Farah Farhana "kurangkan kontrovesi tingkatkan prestasi" dalam gaya bahase lain, "minimakan gelak ketawa, maksimakan perasaan qanaah"..erk..macam takde kaitan jer..

Rasulullah pernah bersabda ketika bersama sahabat2 pada suatu ketika, "Sekiranya kamu tahu akan kedahsyatan azab Allah, nescaya kamu akan sedikit ketawa dan banyak menangis"

Satu lagi kelemahan org yang banyak ketawa ni, hati dia mudah lalai dan gelap. Akibatnya dia sukar untuk menerima ilmu dan pengajaran. Indahnya islam, islam mengajar kita agar bersederhana dalam banyak perkara. Hatta dalam beribadat sekalipun. Menjadi fitrah manusia mudah jemu, sbb itu rasulullah s.a.w pesan, biar amal kita sedikit, tapi istiqamah.

Biarlah gelak ketawa itu kita ibaratkan garam dalam masakan kita. Sedikit dan secukup rasa. Baru sedap kan?

Demikianlah al-kisah. Tidak salah untuk bergelak ketawa, cuma mesti 'kena' pada masa dan ketikanya sahaja. Satgi bila ketawa ketika sedih, org akan kata kita gila pula.

~Selamat beramal!~

3 comments:

ct cucubi said...

Hehehehe... agak2 sy group mane yer?... *pst farah Farhana? Farah Fauzana?

FLS aka IERA said...

FArah Fauzana laaa..

Za's said...

ngeh3,..saja nak test ke'alert'an pembaca..(cover line, cover line)..
dok rasa pelik dah sbnrnya..ahaks!