Monday, May 17, 2010

BuKuKu, bUkUMu juaa...

"Eh, takleh2...buku sy is buku sy..buku awak, silalah beli sendiri.." hehehe..
"tp jangan risau, awak2 semua boleh pinjam buku saya...sy tak kisah.."

Alhamdulillah, semenjak sy mengenal blog saifulislam.com dan membaca buku Biografi Muhammad Bin Abdullah, saya kini suka membaca bahan2 sirah dan sejarah.. Selain amat berminat dengan buku2 dan tulisan motivasi terutamanya tulisan Ust Hasrizal Abd. Jamil dan Ust. Pahrol Mat Juoi..Simptom ini bermula ketika saya berada ditahun 3, di USM. Namun saya bukanlah peminat fanatik mereka, saya sekadar rasa selesa dgn cara penulisan mereka yang santai dan sarat dengan kisah2 teladan dan sirah2 yang amat berharga..Selain dalil2 yang sering dikaitkan dengan isu2 semasa yg berlaku..

Disebabkan kini saya sering terpinggir dr majlis2 ilmu, hanya buku2 ini menjadi pengubat hati..Sebenarnya masih banyak peluang menuntut ilmu (andai sy mahu) di TV9 (1. usrah:jumaat;12tghr, 2. tanyalah ustaz:setiap hr;7 pagi, 3. halaqah:ahad 9.30mlm), TV3 (al-kuliyyah:jumaat 5.30ptg), Radio ikim.fm setiap 6.30pg ada kuliah tafsir Ustaz Zahazan.., Radio KL.fm; rancangan az-zikra setiap 6.45pg..dan lain2 lagi siaran yg bermanfaat..

Walaubagaimanapun, untuk tahun ini (2010) saya baru mengkhatamkan sebuah buku sahaja...Iaitu buku Secangkir Teh Pengubat Letih, dan kini dalam usaha menghabiskan buku kedua iaitu Murabbi Cinta..Huhh..Sangatlah teruknya krn dalam masa 5 bulan, hanya dua buku yg saya berjaya habiskan..??Ishk2..

Saya berazam untuk mengkhatam kan sekurang2nya 5buah buku dalam tahun nie....Maknanya ada 3lagi buku yang perlu sy cari..

2 buah buku dah nk habis...lagi 3..erm...

Ini buku pertama yang saya aim untuk dimiliki..

Ini pula buku kedua..

Baru-baru ini terjumpa satu kedai buku islamic kat area Wisma TLT nie..Hoyyeayy!! Senang sket nk cari buku...dan juga majalah SOLUSI..bulan lepas punye pun ceq tak beli lagi...haihhh...2 bulan lepas ada org sponsor..:p Bulan lps dok tunggu2 tak sampai2 plak..hahhaa... Itu petanda kena beli sendirik..:D

Walaubagaimanapun, buku terakhir yang mungkin menjadi pilihan hati saya tahun ini ialah buku ini;
Hehehe....
Buku favourite saya...
Rasa mcm nk beli plak edisi 2010 nie..huhu..
Walhal, 3 edisi yg sblm2 ni sy dah penah baca..:p
Ada la sedikit tokok tambah pada isi..
Dengan harga hanya RM35, anda sudah boleh memilikinya...
mungkin sebahagian daripadanya anda boleh dapatkan disini

Saya jarang nak cuba baca buku baru kecuali ada kawan2 syorkan...
Baru-baru ini syaza ada syorkan satu buku ttg nikmat Qiamullail..InsyaAllah akan kuhabiskan selepas Murabbi Cinta ya..


Petikan dari Murabbi Cinta karangan Ust. Hasrizal Abd. Jamil..

"Sesungguhnya Allah melantik ibu bapa menjadi guru pertama anak-anak kerana kuasa cinta. Anak yang 'bercinta' dengan ibu bapa suka disuruh."

"Sesungguhnya Allah melantik suami menjadi pemimpin kepada isteri dan anak-anak kerana kuasa cinta. Isteri dan anak yang 'bercinta' dengan pemimpin itu suka disuruh.."

"Cinta menjadikan manusia suka disuruh. Agar dengan cinta itu kita suka disuruh lagi disuluh. Namun, cinta yang tidak ditentukan arahnya menjadi tidak tentu arah. Cinta menjadi penunduk kehambaan. Hambalah manusia kepada sesama hamba, yang hakikatnya semuanya adalah hamba kepada nafsu dan diri."

Cinta yang diteladani daripada seorang nabi..

Seorang Murabbi..

MURABBI CINTA....

2 comments:

ct cucubi said...

Tahniah! kerana telah menghabiskan 1 buku.. hehehhe.. insyaallah akan tercapai hajat menghabiskan 5 buku dlm thn ini. :) Nanti mn y best.. boleh lah syorkan kat sy plak..

Za's said...

Bereh....hehe...