Thursday, June 17, 2010

Ibu susuan vs. Lembu susukan?



Tertarik untuk menulis tajuk ini setelah terbaca entry blog radieah...

"Melihat kepada situasi tersebut menurut Ustaz Hassan Din al-Hafiz, beliau menyarankan supaya dihidupkan kembali konsep ibu susuan kerana adalah tidak layak seorang bayi yang diciptakan oleh Allah s.w.t dengan sebaik-baik kejadian diberikan susu haiwan."

Tradisi zaman Rasulullah..

Rata-rata daripada kita tahu bahawa Rasulullah s.a.w juga pernah membesar dengan ibu susuannya iaitu Halimatun sa'adiah. Sudah menjadi tradisi orang-orang arab Quraisy, anak-anak kecil mereka akan dihantar ke kampung-kampung pedalaman untuk dibesarkan. Antara sebabnya adalah supaya anak-anak mereka dapat menguasai bahasa Arab yang tulen, biasa dengan kesusahan, tahan lasak dan hidup dalam udara padang pasir yg sihat! Semua ini sukar didapati di Mekah kerana mekah sering didatangi oleh pelbagai manusia yang membawa bahasa dan cara masing-masing. Bahkan ada pula yang membawa penyakit.

Nilai setitis susu ibu..

Baru-baru ini saya menyertai talkshow Nisa' Wilayah yang bertajuk "Nilai setitis Susu Ibu". Di antara panel jemputan yang hadir ialah Ustazah Teh Izanuri yang merupakan seorang kolumnis Majalah Muslimah dan Puan Rita Rahayu yang merupakan Pakar Laktasi. 2 input penting yang paling saya ingati daripada kedua-dua panel tersebut ialah:
  1. Menyusukan anak adalah merupakan hak seorang ibu.-Ustazah Teh
Ya, ia hak seorang ibu. baru saya tahu bahawa seorang bapa juga tidak mempunyai hak untuk memaksa isteri menyusukan anak sekiranya isterinya tidak mahu. Bahkan wajib bagi sang suami mencarikan ibu susuan anak2nya sekiranya keadaan isteri tersebut tidak mengizinkan (tidak mempunyai susu) sedangkan dirinya mahukan anak2nya mendapat susu ibu. Walaupun hak mutlak memberi susu jatuh ke tangan sang ibu, namun seorang isteri dan ibu yang baik tidak akan mensia-siakan hak seorang anak untuk disusukan..

    2.   Susu ibu mempunyai rasa yang berbeza-beza bergantung kepada apa yg dimakannya. -Puan Rita

Andaikata si ibu menyusukan anaknya selepas menikmati kelazatan durian, maka si anak dapatlah merasa susu perasa durian. Hal ini tidak akan dapat dinikmati oleh anak-anak yang minum susu tepung kerana rasa susu tepung tersebut adalah sama dan tidak akan berubah. Selain menimbulkan kejemuan, ia juga sedikit sebanyak memberi kesan kepada perkembangan otak bayi.

Ustazah juga turut menceritakan perbezaan kecerdasan menghafal bagi 2 orang anaknya. Yang seorang diberikan susu badan secara penuh dan seorang lagi dicampur susu badan dan susu tepung. Al-hasil anak yang diberikan susu badan secara penuh lebih cepat menghafal berbanding yang seorang lagi.

Ustazah pun tak susukan anak?

Timbul pula persoalan di benak hati saya, adakah ustazah juga tidak menyusukan anaknya? Siap sempat buat eksperimen tu.. hehe..memandai jer saya buat andaian sendiri..tetapi selepas habis talkshow tu, sy mendapat jawapannye.. Sebenarnya, ada masa dan ketika tertentu si ibu tidak dapat menyusukan anaknya. Contoh terhampir ialah, soerang ibu yang mengandung dinasihatkan supaya tidak menyusukan anak. Masalah seperti ini akan berlaku kepada ibu yang kerap mendapat anak. Selain itu, masalah ini juga akan dihadapi oleh ibu2 yang menghadapi masalah kekurangan susu..(erm..berapa byk hadapi ntah..)

What you give, you get back!

Saya rasa anda dan saya biasa dengar kata-kata ini kan? Pernah seorang ustaz memberitahu kami, peribadi kita akan dicorak oleh cara pemakanan dan apa yang kita makan. Dan disebabkan hal ini lah seorang muslim dilarang memakan khinzir. Khinzir haiwan yang pengotor. Perkara yang hampir sama juga berlaku kepada pemakan2 ayam (yang dicucuk, panggil ayam apa ya?). Ayam2 ini dikurung direban, dan kemudian hanya duduk berehat menanti masa makan. Apabila mknn diberi, barulah dia mkn. Ayam2 ni selalu kelihatan letih dan tak cergas, berlemakk dan gemuk (tak sampai hati nak kata ayam pemalas sebab mereka dikurungkan).. Oleh sebab itu, pemakan2 ayam, kadang2 menghadapi simptom yg sama..letih, tak cergas, berlemakk dll..

Cara mengatasi?

Jagalah pemakanan kita dan anak-anak anda (sbb sy takdak anak lagi selain anak mata). Berkata-kata memang mudah, tapi untuk melaksanakan adalah satu mujahadah. Kalau nak anak2 baik, dari sebelum kahwin ibu bapa mesti jadi baik kann?? hehehe...Tapi kita semua bebas untuk menjadi baik pada bila2 masa...

Akhirnya dapat juga saya kongsikan entry nie, dah lamaaa daaahh nk kongsi... 

3 comments:

Shahira Elani Mat Daud said...

insyaAllah kalo ada rezeki aku pun nk breast feeding kat baby aku..ehehe

Za's said...

anak2 yg disusukan ini selalunya akan menjadi anak yg mendengar kata dan lebih menyayangi ibunya...ape pun, all the best iera!

Shahira Elani Mat Daud said...

ehhhh hang lak pakai template kaler itam..