Wednesday, June 30, 2010

Andai kata ...


Andaikata saya menjadi sultan yang memperkenan dan memberi jawatan, akan saya berikan jawatan Memanda Menteri Perdana kepada org pilihan saya.. Namun bukan orang yg sembarangan tetapi orang yang benar-benar saya rasakan mampu membawa perubahan. Meng'ubati segala ke'sekular'an yang ada...

Andaikata saya mempunyai kuasa menyamai kuasa Memanda Menteri Perdana, akan saya lantik Abu Saif menjadi 'Menteri Ilmuan yang terutama' (ayat rekaan ). Supaya nanti, dengan kelayakan yang dimilikinya, dia dapat membawa pembaharuan dalam sistem pendidikan negara. Menyediakan kurikulum pendidikan negara dari dalam perut ibu, sehingga ke liang lahad..

Tetapi andai juga impian saya kesampaian, adakah orang-orang yang saya lantik ini mampu membawa perubahan kepada 28 juta rakyat Malaysia? Dengan keadaan semasa kita yang sangat-sangat dhoif. Ketandusan iman, kegersangan pemikiran proaktif dan inovatif, barah akhlaq yg kian menjadi-jadi, rasuah & birokrasi yang tiada had limitasi dan segala macam maslahah ummah yg lain...



Namun, untuk saya menjadi SULTAN atau MEMANDA MENTERI PERDANA adalah sgt MUSTAHIL...Saya bukan gila kuasa, tapi kadang2 hati saya ini resah mengenangkan nasib ummat yg akan datang. Gelisah dengan kekurangan persediaan fizikal dan mental sendiri utk menghadapi segala mcm halangan. Bimbang belum cukup 'ilmu kebal' utk menghadapi semua ini. Apalah agama yang akan dibawa oleh anak cucu kita nanti andai kita hanya mempunyai agama warisan. Ya, agama yang diwarisi tanpa dicari...

Kalau setakat agama yg dipelajari di sekolah rendah dengan mengambil subjek 'Pendidikan Islam' dan ujian Kafa, sy rasa kekebalan itu belum mencukupi utk membentengi musuh2 Islam masa kini. Pengambil subjek Quran & Sunnah serta Pengajian Syariah Islamiyyah di peringkat sekolah menengah juga belum tentu mampu membawa kita kepada 'manisnya berdakwah'...Adakah sistem yang harus diperslahkan atau perlaksanaannya sendiri?

MANSUH UPSR, MANSUH PMR..

Saya berkongsi cerita dengan sahabat2 yang bergelar guru ttg isu ini..

Saya: "Saya mmg sgt bersetuju dgn keputusan ini. Bukan nk kata sistem sblm ni salah, tapi mentaliti 'belajar kerana peperiksaan' perlu di mansuhkan."

Shbt saya: "Saya kurang setuju sbb menambahkan kerja cikgu yg sememangnya dah banyak.!"

Saya: "Tapi menda ni bagus untuk masa depan anak bangsa. Kita nakkan perubahan. Sekarang kita dapat lihat bahana dari sistem pendidikan sedia ada. Anak-anak remaja lebih betah terjerumus dgn pelbagai masalah sosial."

Shbt saya: "Cuba tengok PPSMI, kesian tau kat murid2 asyik bertukar je sistem pelajaran kat Malaysia nie.."

Saya: "PPSMI tu memang tak membantu, lebih menyukarkan ada la.."

Shbt sy yg seorang lagi mula melibatkan diri apabila melihat 'perbalahan' kami tidak berakhir.

"2-2 pun ada pro & conts masing2..Tinggal lagi nak aplikasi ja. Kalau sistem baguih, tapi perlaksanaan hancus ttp tak guna jugak kan.."

................

Salah lah saya andai menyalahkan orang lain dgn permasalahan ini...

"Orang yang suka menyalahkan org lain itu, sebenarnya dia lah yg lebih bersalah"..

Mari kita mulakan segalanya dengan ilmu..Kerna, kalam pertama yang Allah turunkan kepada nabi kesayangan kita ialah, "Bacalah!!"

Owh..Malaysiaku...

2 comments:

MU'ALLIMAH said...

salam,
biaq p la nak ubah kot mana pn..pemuda yg tegar jiwanya tetap akan berkilau menjadi intan tnp tergugat dek suasana dan sstem yg mmg suke nak berubah2 ~

yg pntg KITA,bukan MEREKA..

Za's said...

anda benar...:D