Sunday, March 6, 2011

Kenapa DPLI??

Empat sebab kenapa DPLI...

1. Sebab bukan KPLI..:p

2. Sebab saya tak cukup budak-budak untuk ajar sekolah rendah.

3. Sebab saya kurang kesabaran untuk mengajar kanak-kanak. Tapi kanak-kanak hatinya lebih bersih? Mudah menerima berbanding remaja..ermm..

4. Sebab DPLI jer yang tengah buka. KPLI tutup lagi..hehe..

Ermm..dari kecik saya selalu main cikgu2..Sampai skolah menengah saya tak main cikgu-cikgu dah, tp slalu buat-buat pandai macam cikgu. Mana taknya, bila ada kawan2 tanya soalan dari buku latihan yang mereka beli sendiri, saya sering menyalahkan jawapan dari buku itu sekiranya jawapan yang saya dapat tak sama dengan jawapan buku. Heheh...Jadi kawan yang menanya tadi sekadar mengiakan dgn muka yg penuh curiga..



Ahaha..Percaya atau tidak itu belakang kira. Bagi saya, mana-mana buku, cikgu, guru besar, pengetua takkan terlepas dari kesilapan. Mesin fotostat yang tugasnya sekadar membuat salinan itu juga tidak lepas dari kesilapan.Betul kan?

Walaupun hati saya cenderung memilih DPLI, tetapi masih lagi berkira-kira... betulkah saya mahu jadi guru? mampukah saya? Ermm....


Kenapa guru? 

1. Sebab bukan pengetua..

2. Sebab saya suka Math, saya nk semua orang suka math macam saya.

3. Sebab tugas sebagai guru mulia. Pahalanya besar sekiranya ikhlas...Ermm..kerja lain juga mendatangkan pahala? Kenapa nk guru jugak?

4. Sebab boleh balik sekolah awal. Dan cuti sekolah lama. ekekekke..

5. Sebab saya dah kahwin. Sape2 yang dah kawin dan bekerja dari pagi sampai petang, mesti rasa nk jadi cikgu...

6. Sebab balik keje petang-petang selalu jem. hadoii, ingat time blk skolah tak jem ker?


Kenapa bukan dari dulu?

1. Sebab baru apply satni..uhuk uhuk..

2. Sebab dulu-dulu confident boleh survive dgn course yang diambil.. Sekarang tidak lagi selepas beberapa pengalaman bekerja..Masalahnya tersangat confident kot..Takpe2, itu adalah pengalaman..Selepas ada pengalaman kerja di beberapa tempat, pandangan anda tentang dunia sebenar akan lebih mencapah.. Pengalaman tidak boleh dijual beli tau! dan tidak semua orang ada pengalaman itu..Anggaplah diri anda bertuah..


Tapi, belum tentu dapat pun kan..?


ehehe..memang pun. Tapi sekurang-kurangnya saya berusaha dan berdoa..InsyaAllah, dengan izinNya, sekiranya saya layak untuk menjadi guru, ada la rezeki tuu.. Tapi kalau tak dapat, saya InsyaAllah akan redho. Allah maha tahu, mungkin saya tak cukup layak dan tak cukup bersedia untuk memikul tanggungjawab yang berat itu.

Jangan lupa doakan saya ya!!

Semoga dengan menjadi guru, saya mampu menyumbangkan sesuatu untuk anak bangsa..

Amin Ya Rab..

2 comments:

Anonymous said...

ok per jd cikgu huhu pahala pun banyak insyaallah, abg akan sentiasa doa kan akan kejayaan mu. semua yg kita lalui adalah pengalaman yg amat berharga jd jgn sesekali mengagapnya suatu kesilapan.

Shahira Elani Mat Daud said...

amboi encik anonymous, pembakar semangat ieja yg baru nampak..heheheh

weh ieja,ok la ko ade minat nk jadi cikgi..aku ni pun suke ngajar tp blum terbuka hati nk jadi cikgi kot..uhuhu sbb aku rase aku garang sangat kalo ngajar..near to perfectionist..nnt kang kalo result budak2 x bagus aku bakor sekolah kang susahlak..hahhaha