Thursday, October 9, 2008

AWAS!! si pemakai bedak!!~


Salamun 'alaikum!!


erm..pepagi ni terasa nak berkongsi sesuatu..


Teringat satu ketika dulu, sorang ustaz ni cakap,


"kalau kita ambik wudu' dengan bedak di muka, batal wudu' tersebut.."


Nampak penyataan ni macam ringan ja, tapi kesannya sangat besar... Cuba bayang kalau selama ni, kita yang dok pakai bedak (compact), pastu main ambik ja wudu' tanpa basuh muka dulu...


MasyaAllah, sia2 la solat kita selama ni kalau wudu' kita Allah tak terima...


Fikir2 kan lah ye...kadang2 kita terlalu memudahkan proses pengambilan wudu' sampai kadang2 mengabaikan perkara2 sunat seperti berkumur2 dan memasukkan air ke dalam hidung...walhal, perkara2 yg disunatkan ketika berwudu' ni sarat dengan hikmah...


Untuk pengetahuan kawan2, waktu kita tidoq, syaitan akan dok kat hidung kita..so bila bangun solat subuh n berwudu' kita tak masukkan air dalam hidung, dengan tidak mustahilnya kita mudah mengantuk waktu solat subuh tu..

Lagi satu, sunat menjimatkan air ketika berwudu'..ada orang ambik wudu' dia pasang air sekuat2nya, pastu dia basuh lebih dari tujuh kali pulak tu..erm..mungkin dia ni ada penyakit was2 atau mungkin dia merasakan dia ambik pahala lebih dari sunat (sbb sunat 3 kali ja)...

Untuk pengetahuan semua, kalau kita amik wudu' lebih dari 3 kali ia akan mengundang pembaziran dan membazir itu adalah saudara Syaitan..uhu...cukuplah sekadar 3 kali ja nae....


Tentang bedak tadi, kepada kawan2 yg pakai foundation, bedak compact/biasa, gincu dan seangkatan dengannya, bersihkanlah dulu solekan anda sebelum memulakan wudu'...kita bimbang air wudu' tadi jadi musta'mal bila sampai kat muka..batal wudu' kita, binasa solat kita..nauzubillah....


ok, rasanya paham dah kot??cukup sekadar itu dulu...


Wallahu'alam...

7 comments:

Anonymous said...

salam kak ija..
tak reti pggl kak za la..huhu..
rindu telur dadar yg kita ratah sama2 tu kan?
kak ija, betul ka camtu?
ish, tak penah lg dgr wudhuk tak sah bila ada bedak di muka..huhu...
risau nii..

=dik gayah=

Za's said...

ni bukan pandangan sendiri..ni pandangan ustaz yg bertauliah...huhu

~ayam yg gayah masak tu hari sedap!!bila lagi akk nak ghasa..huhu..~

Za's said...

kari Ori!! gitu...kan gayah kan...??hehheh.. sapa nak blajaq wat kari ori, tanya gayah nae..

Muttaqinah Solehah said...

Soalan:Saya sering melihat banyak orang perempuan ketika berwudhu', bedak yang ada di mukanya dan lipstik yang ada di bibirnya tidak dihilangkan terlebih dahulu, apakah wudhunya bisa dihukumi sah atau tidak?

Jawab: Sebagaimana telah maklum bahwa diantara syarat sahnya wudhu' adalah air yang digunakan harus berupa air mutlak, dengan kata lain bukan air musta'mal (air yang telah digunakan untuk basuhan fardhu) dan bukan air yang salah satu dari tiga sifatnya (rasa, bau dan warnanya) tidak mengalami perubahan yang mencolok, baik berubah disebabkan sesuatu yang ada di anggota orang yang wudhu' atau yang lainnya. Karena itu, apabila bedak atau lipstik yang ada di wajah itu agak tebal sehingga air yang sampai pada wajah tersebut berubah salah satu dari tiga sifatnya, maka wudhu'nya tidak sah.

Karena itu bagi para ibu-ibu yang mau berwudhu, hendaknya bedak yang masih melekat di wajah dibersihkan terlebih dahulu.

Selain pemerincian di atas, juga perlu meninjau bahan bedak atau lipstik yang digunakan, meskipun tidak mengubah pada air, akan tetapi dapat mencegah sampainya air pada kulit, maka wudhu'nya juga tidak sah.

ni ana amek dari pondok pesantren sidogiri online..utk perkongsian bersama..kLu ade lagi info tambahan kpd shbt2 lain..mohla berkongsi=)

Za's said...

Thanx MS for the details explainations..huhu..Syukran!!

Za's said...

ghimau tak mau komen ka??
awat ceq lama dak online??

Anonymous said...

shabas mutaqinah solehah.
penerangan yang boleh dikatakan lengkap la jugak!lepas2 ni, rajin2 la bawak pencuci muka bila nak pehi mane2!!