Wednesday, September 24, 2008

Kena poww??~


23 Sept 2008, KL. Seorang pemuda yang berwajah innocent berjalan di dalam IMR dan akhirnya berjumpa dengan sorang budak perempuan ni. Pemuda tersebut tanpa segan silu terus pi kat budak pempuan tadi dan berkata,

“Akak, saya nak mintak tolong dengan akak ni. Akak tolong la percaya kat saya, kalau akak tak pecaya satgi saya boleh bawak akak jumpa dengan anak isteri saya. Tolong la kak, saya kena poww tadi. Jenuh dah orang maki hamun kata saya gila tapi akak tolong la pecaya kat saya, saya betul2 tak dak duit nak balik Shah Alam nie..”

Mula2 budak pempuan ni tamau pecaya sebabnya sebelum ni dia penah kena tipu dengan lelaki gila guna taktik yang sama sebijik macam ni. Tapi bila dia tengok2 balik kat pemuda ni, rasa kesian pun ada. Air muka dia macam jujur + baik la jugak (siap ada tanda sujud lagi kat dahi) uhu.. Cara dia cakap pun betul2 macam orang susah hati.. Dalam hati, budak pompuan tu kata, “muka baik camni takkan dia menipu kot??”

Alih2 budak pompuan tu tanya kat pemuda tadi, “mana pi anak isteri awak?”

Pemuda tu jawab, “Isteri dan anak saya ada kat UO kak..”

“Berapa tambang balik ke Shah Alam?” budak pompuan ni tanya lagi kat lelaki tadi.

“RM8.40 ja kak untuk saya dan isteri, saya pun bukan suka2 nak mintak duit dengan orang perempuan ni kak, tapi saya betul2 terdesak ni kak, tolong la kak..”

Disebabkan kesian tengok muka pemuda ni, dengan tidak berfikir panjang budak pempuan ni pun menghulurkan duit sebnyak yang diminta. Walaupun dalam hati dia ada sedikit perasaan ragu2, tapi dia malas nak piker dah sebab nak cepat balik..huhu..

Lepas mengucapkan terima kasih dan meminta maaf, lelaki tersebut berlalu begitu sahaja.

Walaupun benda dah lepas, tapi perasaan tidak percaya tu masih berserabut kat minda budak pompuan nih. Terngiang-ngiang bisikan seolah-olah mentertawakan budak pompuan ni bahawa dia ditipu sekali lagi..uhu..

Erm…persoalannya…

Betu ke lelaki tersebut kena poww?? Ataupun hakikatnya budak pempuan tadi yang kena poww??...Mmmm..ntah la.. Ada sapa2 boleh komen dak??

Apa pun, kalau pemuda tersebut berkata benar, bahkan berbahagialah budak pempuan tadi kerana dia sedang membantu orang yg dalam kesusahan walaupun bantuan nya tak sebanyak mana…tapi,..andai lelaki itu menipu, itu antara dia dengan Allah Ta’ala. Allah pasti akan mengadilinya dengan sebaik-baik pengadilan di padang mahsyar nanti..

p/s: Letakkan diri kita di tempat orang yang dalam kesusahan, nescaya kita akan lebih bermurah hati InsyaAllah..Cuba bayangkan suatu hari nanti kita berada di tempat lelaki tersebut?? Apa agak2nya yang kita akan lakukan ya?? Urmm..sama2 kita fikirkan..

Wallahu’alam…
Kisah benar ni….

3 comments:

ghimau said...

huhuhu aku minat kucing tu :)

Za's said...

aik, ghimau n kucing bukan musuh ketat ka???
ishk3...bahaya nih...

ღSweet Kerryღ said...

ijaaaaaaa..kery nah kene.tp die minta rm5 je..duet ilang ke ape ntah..huu..malas nk pk.sume kate kery kene tipoo..tp lantak lahh.as u said,tu urusan die dgn yg maha Esa aite?kite as saudara semuslim niat nk tlg je...tol tak?hee