Tuesday, September 16, 2008

Mencari Malam Lailatul-Qadar + Jangan Ponteng Puasa~




Daripada Aisyah r.a., katanya:

"Rasulullah s.a.w. itu beri'tikaf dalam sepuluh hari yang terakhir dari bulan Ramadhan dan beliau s.a.w. bersabda: "Carilah lailatul-qadri itu dalam sepuluh yang terakhir dari bulan Ramadhan."

(Muttafaq 'alaih)


Daripada Aisyah r.a., bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Carilah lailatul-qadri itu dalam malam ganjil dari sepuluh hari terakhir dari bulan Ramadhan"

(Riwayat Bukhari)


Daripada Ibnu Umar r.a., bahawasanya beberapa orang lelaki dari para sahabat Nabi s.a.w. diberitahu dalam impian mengenai tibanya lailatul-qadri iaitu dalam tujuh yang terakhir (yang dimaksudkan ialah antara malam ke 22 sampai malam ke 28). Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Saya melihat impian-impianmu semua itu sesuai iaitu pada tujuh yang terakhir. Maka barangsiapa hendak mencari lailatul-qadri itu, hendaklah mencari-nya pada tujuh yang terakhir itu juga."
(Muttafaq 'alaih)
Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda,
"Sesiapa yang berbuka sehari daripada Ramadhan tanpa keuzuran atau sakit, dia tidak akan dapat mengqadhanya walaupun berpuasa seumur hidup, walaupun dia dapat melakukannya."
(Riwayat Ahmad, Abu Daud, Tirmizi dan lain-lain. Menurut As-Sayuthi, bertaraf hassan. Menurut Al-Albani, bertaraf daif)
p/s: thanks sarah for the nice picture...i like it=)

5 comments:

Muttaqinah Solehah said...

Mule2 ana tgk picture tu..ana dah teringat sarah...sarah suke gamba2 camtu=)
At the end nti mention name die..rindu shbt2 sume=)
InsyaAllah...same2lah kite mencari malam lailatul qadar.Jangan biarkan malam rahmat tu berlalu mcm tu je..rugi...(",)

Za's said...

Ya Allah,semoga kami bertemu dengan malam lailatulqadarMu...Ameen...

Za's said...

~sarah memang pandai tangkap gambar yang unik2 nie...
Gune camera olympus..hehe..promote sikit...=)

Muttaqinah Solehah said...

ala eja ni....
kamera canon pn boleh=)

Anonymous said...

ye lah tu cik syira...hehe..camera canon pun cantik gak...lagi2 camera syira..
hhehe.....